تسمه تایم خودرو یکی از قطعات اساسی در پیشرانه احتراق داخلی است که وظیفه زمانبندی و همزمانسازی حرکت میللنگ و میلبادامک را برای باز و بسته کردن سوپاپها برعهده دارد.
ممکن است در طول دوران استفاده از خودرو شخصی، نام تسمه تایم را از تعمیرکاران یا مالکان شنیده باشید. یکی از نگرانیهای مهم رانندگان هنگام رانندگی و مسافرت، پارهشدن تسمه تایم خودرو است و داشتن اطلاعاتی درباره این قطعه، میتواند نقش مهمی در کاهش نگرانیها و پیشگیری از وقوع حوادث و کاهش هزینهها ایفا کند. با زومیت همراه باشید تا در این مقاله تسمه تایم، تاریخچه، کاربرد و انواع آن، علائم خرابی، نحوه تعویض تسمه تایم و هزینههای تعویض آن در ایران را بررسی کنیم.
علائم خرابی تسمه تایم خودرو چیست؟
حالتهای خرابی معمول تسمه تایم عبارت است از: لایهلایه و باز شدن هستههای فیبری تسمه یا ساییدگی و خردشدن دندانههای داخلی تسمه که باعث میشود قسمتی از تسمه صاف شود و دنده محرک در داخل آن بلغزد. پارهشدن تسمه بهدلیل ماهیت کششی زیاد الیاف بهکاررفته در آن غیرمعمول است. برادهها و آلودگیهای مخلوطشده با روغن و گریس اغلب نادیده گرفته میشوند و بهآهستگی در تسمه میتوانند قرار گیرند و باعث پیشرفت روند سایش شوند.
کشش صحیح تسمه تایم بسیار مهم است و نباید خیلی شُل باشد که تسمه شلاق بزند و نه خیلی محکم باشد که سروصدا ایجاد و فشار زیادی به بلبرینگهای چرخدندهها وارد کند. درهرصورت، اگر موارد یادشده رعایت نشوند، عمر تسمه تایم بهشدت کوتاه میشود. جدا از خود تسمه تایم، خرابی تسمه سفتکن یا یاتاقان چرخدندههای مختلف و هرزگرد نیز معمول است که باعث میشود تسمه از جای خود خارج شود.یکی از نشانههایی که نیاز به تعویض زنجیر تایمینگ را اعلام میکند، صدای گوشخراش و مداوم از جلو پیشرانه است
هنگام تعویض تسمه تایم خودرو، باید مطمئن کرد که حرکت سوپاپها و پیستون بهدرستی همگامسازی و هماهنگ شدهاند. نبود همگامسازی صحیح میتواند به مشکلاتی در زمانبندی سوپاپ و نیز برخورد سوپاپها و پیستونها در پیشرانههای تداخلی منجر شود. این مسئله فقط به تسمه تایم مربوط نیست؛ زیرا مشکل مشابهی در سایر روشهای زمانبندی بادامکها و میللنگ (مانند چرخدنده یا زنجیر) وجود دارد.
تسمه تایم خودرو چیست و چند نوع است؟
تسمه تایم یا تسمه تایمینگ قسمتی از پیشرانه احتراق داخلی است که زمانبندی سوپاپهای پیشرانه را کنترل میکند. در بعضی از پیشرانهها، برای این کار بهجای تسمه از چرخدنده استفاده میشود. بسیاری از پیشرانههای پیشرفته خودروهای تولیدی از تسمه تایم برای همگامسازی میللنگ و میلبادامک استفاده میکنند. بعضی از پیشرانهها، بهویژه پیشرانههای مجهز به بادامک در طرحهای بلوک سیلندر، از چرخدنده برای رانش میلبادامک استفاده میکردند؛ اما این برای طراحیهای میلسوپاپرو (OHC) نادر بود.
استفاده از تسمه یا زنجیر تایمینگ بهجای سیستم محرک دندهای، به طراحان پیشرانه کمک میکند میلبادامک را دورتر از میللنگ قرار دهند و در پیشرانههای دارای چند میلبادامک، یک تسمه یا زنجیر تایمینگ امکان قرارگیری میلبادامک را در فاصله بیشتر فراهم میکند.
زنجیر تایمینگ از دهههای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ (زمانی که تسمه تایم به امری عادی تبدیل شد) در خودروهای تولیدی معمول بودند؛ اما زنجیرهای تایمینگ در سالهای اخیر دوباره زنده شدهاند. بهطورکلی زنجیرهای تایمینگ بادوامتر از تسمه تایم هستند؛ گرچه هیچکدام از آنها بهاندازه سیستم محرک دندهای دوام ندارند، تسمههای تایمینگ سبکتر و ارزانتر هستند و بی سروصدا کار میکنند.
چه زمانی باید تسمه تایم خودرو را تعویض کنیم؟
مالکان خودرو و علاقهمندان معمولا میپرسند «بهترین زمان تعویض تسمه تایم خودرو چه موقع است؟» تسمه تایم خودرو باید در مسافت یا دورههای زمانی پیشنهادی شرکت سازنده تعویض شود. تعویضنشدن تسمه تایم میتواند به معیوبشدن کامل یا بخشی از پیشرانه، بهخصوص در پیشرانههای تداخلی منجر شود. جدول راهنمای تعمیر و نگهداری مالک منبع اصلی برای فواصل زمانی تعویض تسمه تایم است که معمولا هر ۳۰ تا ۵۰ هزار مایل (۵۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر) تعیین میشود. تعویض تسمهسفتکن همزمان با تعویض تسمه تایم معمول است. در بعضی از پیشرانههایی که پمپ آب (مایع خنککننده) با تسمه تایم کار میکند، تسمه مربوط به پمپ آب نیز معمولا باید تعویض شود.